CIERPIENIE I TRYUMF
BOŻEGO SŁUGI!
(KAZANIE NR 1 NA
PODSTAWIE IZAJASZA 53)
THE SUFFERING AND TRIUMPH OF GOD’S SERVANT! (SERMON #1 ON ISAIAH 53) (Polish)
Dr. R. L. Hymers, Jr.
Kazanie głoszone w kościele „Baptist
Tabernacle” w Los Angeles,
w niedzielny poranek 24-go lutego 2013 roku. A sermon preached at the Baptist Tabernacle of Los Angeles Lord’s Day Morning, February 24, 2013
„Oto szczęśliwie się powiedzie mojemu słudze: Będzie nader wywyższony i
bardzo wysoko wyniesiony. Jak wielu się przeraziło na jego widok - tak
zeszpecony, niepodobny do ludzkiego był jego wygląd, a jego postać nie taka
jak synów ludzkich, tak wprawi w zdumienie liczne narody, królowie zamkną
przed nim swoje usta, bo zobaczą to, czego im nie opowiadano, i zrozumieją
to, czego nie słyszeli.” (Izajasz 52:13-15).
|
Proszę trzymajcie wasze Biblie otwarte na tym fragmencie. Według doktora
Johna Gilla i „większości” współczesnych komentatorów biblijnych te wersety
powinny być w rozdziale 53 a nie 52 (Frank E. Gaebelein, D.D., The Expositor’s Bible Commentary, Regency Reference
Library, 1986, tom 6, str. 300).
Cały ten fragment, zaczynając od wersetu 13, a kończąc na wersecie 12 w
rozdziale 53, odnosi się do „cierpiącego sługi” Bożego. Matthew Henry
powiedział:
To proroctwo, które
zaczyna się tutaj i kontynuuje aż do końca następnego rozdziału, wskazuje
wyraźnie na Jezusa Chrystusa. Starożytni Żydzi rozumieli, że odnosi się do
Mesjasza, chociaż współcześni [rabini] starają się za wszelką cenę to wypaczyć…
Filip, który zwiastował [z tego fragmentu] o Chrystusie eunuchowi, zakończył
dyskusję na temat tego, „o kim to prorok mówi”, pokazując, że mowa jest o Nim
[Jezusie], a nie o żadnym innym człowieku. Dzieje Ap. 8:34, 35 ( Matthew Henry’s Commentary on the Whole Biblie, Hendrickson Publishers, wydanie wznowione z 1996 roku, tom 4, str. 235).
W żydowskim Targumie napisane jest, że słowa te odnoszą się do Mesjasza;
tak uważali starożytni rabini Aben Ezra i Alshech (John Gill, D.D., An Exposition of the Old Testament, The Baptist Standard
Bearer, wydanie wznowione z 1989 roku, tom I, str. 309).
Również chrześcijańscy komentatorzy biblijny przez cały czas uważali, że
fragment ten odnosi się do Pana Jezusa Chrystusa. Spurgeon powiedział:
Jak mogliby myśleć
inaczej? Do kogo innego mógłby prorok odnosić się tutaj? Gdyby te trzy wersety
nie odnosiły się wyraźnie do męża z Nazaretu - Bożego Syna, to pozostałyby
całkowicie niezrozumiałe. Nie wahamy się ani przez chwilę odnieść każdego z
tych słów do naszego Pana Jezusa Chrystusa (C. H. Spurgeon, „The Sure Triumph
of the Crucified One”, The Metropolitan Tabernacle
Pulpit, Pilgrim Publications, wydanie wznowione z 1971 roku, tom XXI, str. 241).
Tak jak wspomniał to już Matthew Henry, w tym fragmencie ewangelista Filip
mówił o cierpieniu Chrystusa.
„Wtedy eunuch odezwał się do Filipa i rzekł: Proszę cię, o kim to prorok
mówi? O sobie samym, czy też o kim innym? A Filip otworzył swoje usta i
zwiastował mu dobrą nowinę o Jezusie, począwszy od tego ustępu Pisma.” (Dzieje
Ap. 8:34-35).
My także nie możemy uważać inaczej niż Targum, starożytni rabini,
ewangelista Filip oraz chrześcijańscy komentatorzy Biblii w różnych wiekach.
Każde słowo w naszym fragmencie jest proroctwem o Mesjaszu, Panu Jezusie
Chrystusie.
I. Po pierwsze, widzimy służbę
Chrystusa dla Boga.
Słowa w wersecie 13 pochodzą od Boga Ojca:
„Oto szczęśliwie się powiedzie mojemu słudze: Wywyższony i podniesiony i
bardzo uwielbiony będzie.” (Izajasz 52:13).
Bóg mówi nam, abyśmy patrzyli na Jego „sługę”. Przychodząc na ziemię Jezus
„wyparł się samego siebie, przyjął postać sługi i stał się podobny ludziom”
(Filipian 2:7).
Jako Boży Sługa tu na ziemi Chrystus działał z rozwagą i mądrością.
Wszystko, co Jezus powiedział i uczynił na ziemi w czasie swojej służby było
nacechowane wielką mądrością. Jako mały chłopiec zadziwił mądrością rabinów w
świątyni. W późniejszym okresie faryzeusze i uczeni w Piśmie nie wiedzieli, jak
mu odpowiedzieć; tak samo było z rzymskim namiestnikiem – Piłatem.
W naszym tekście czytamy na temat Bożego Sługi:
„Wywyższony i podniesiony i bardzo uwielbiony będzie.” (Izajasz 52:13).
Powiedziane jest o Nim: „wywyższony”, „podniesiony”, „bardzo uwielbiony”.
Dr Edward J. Young powiedział: „Niemożliwą rzeczą jest czytać te słowa, nie
wspominając o wywyższeniu Chrystusa, ukazanym w Liście do Filipian 2:9-11 i
Dziejach Apostolskich 2:33” (Edward J. Young, Ph.D., The Book of Isaiah, Eerdmans, 1972, tom 3, str. 336).
„Dlatego też Bóg wielce go wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest
ponad wszelkie imię” (Filipian 2:9).
„Tego to Jezusa wzbudził Bóg, czego my wszyscy świadkami jesteśmy;
wywyższony tedy prawicą Bożą… sprawił to…” (Dzieje Ap. 2:32-33).
„Oto szczęśliwie się powiedzie mojemu słudze: Wywyższony i podniesiony i
bardzo uwielbiony będzie. ”(Izajasz 52:13).
„Wywyższony i podniesiony i bardzo uwielbiony” – te słowa ukazują etapy
wywyższenia Chrystusa. On powstał z martwych! Został zabrany do nieba w czasie
wniebowstąpienia! Teraz zasiada po prawicy Boga Ojca! „Wywyższony i podniesiony
i bardzo uwielbiony”! Zasiadający po prawicy Boga w niebie! Amen!
Zawieszony wysoko, aby umrzeć,
„Wykonało się” zawołał;
Teraz w niebie uwielbiony;
Alleluja! Cóż za Zbawiciel!
(„Hallelujah, What a Saviour!” autor Philip P. Bliss, 1838-1876).
„Wykonało się” zawołał;
Teraz w niebie uwielbiony;
Alleluja! Cóż za Zbawiciel!
(„Hallelujah, What a Saviour!” autor Philip P. Bliss, 1838-1876).
„Oto szczęśliwie się powiedzie mojemu słudze: Wywyższony i podniesiony i
bardzo uwielbiony będzie. ” (Izajasz 52:13).
Jezus jest i zawsze będzie Sługą Boga Ojca, Bogiem-Synem, powstałym z
martwych, wniebowziętym, zasiadającym po prawicy Ojca! Alleluja! Cóż za
Zbawiciel!
II. Po drugie, widzimy ofiarę
Chrystusa za grzechy.
Proszę przeczytajmy głośno werset 14:
„Jak wielu się przeraziło na jego widok - tak zeszpecony, niepodobny do
ludzkiego był jego wygląd, a jego postać nie taka jak synów ludzkich” (Izajasz
52:14).
Dr Young napisał, że ci, którzy zobaczyli „straszliwie zniekształconego
sługę będą tym zszokowani i oniemieją… był tak zeszpecony, że nie wyglądał już
dłużej jak człowiek… jego osoba tak było zniekształcona, że nie przypominał już
dłużej człowieka. Jest to przedstawienie w ekstremalny sposób tego, jak wielkie
było jego cierpienie” (jw. str. 337-338).
Jezus został straszliwie zeszpecony w czasie, gdy cierpiał. W nocy przed
ukrzyżowaniem był w agonii:
„I w śmiertelnym boju jeszcze gorliwiej się modlił; i był pot jego jak
krople krwi, spływające na ziemię.” (Ew. Łukasza 22:44).
To działo się zanim Go pojmano. W ogrodzie Getsemani ciężar sądu za grzechy spadł na Chrystusa.
Kiedy żołnierz przyszli, aby Go zaaresztować, był pokryty krwawym potem.
Pojmano Go, potem bito po twarzy. W innym miejscu w księdze Izajasza prorok
pisze o Cierpiącym Słudze:
„Mój grzbiet nadstawiałem tym, którzy biją, a moje policzki tym, którzy mi
wyrywają brodę; mojej twarzy nie zasłaniałem przed obelgami i pluciem.”
(Izajasz 50:6).
Łukasz napisał: „bili twarz jego” (Ew. Łukasza 22:64). Marek powiedział, że
Piłat „kazał [Go] ubiczować” (Ew. Marka 15:15). Jan napisał:
„Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał go ubiczować. A żołnierze upletli
koronę z ciernia, włożyli mu ją na głowę, przyodziali go w płaszcz purpurowy, a
podchodząc do niego, mówili: Witaj, królu żydowski; i wymierzali mu policzki.”
(Ew. Jana 19:1-3).
Potem Jego ręce i nogi przybito do krzyża. Jak podaje doktor Young „jego
osoba tak było zniekształcona, że nie przypominał już dłużej człowieka” (jw.
str. 338).
„Jak wielu się przeraziło na jego widok - tak zeszpecony, niepodobny do
ludzkiego był jego wygląd, a jego postać nie taka jak synów ludzkich” (Izajasz
52:14).
Większość współczesnych obrazów nie przedstawia tak wyraźnie wyglądu
ubiczowanego, pobitego i ukrzyżowanego Chrystusa, jak film Mela Gibsona
„Pasja”.
W Biblii Scofielda (The Scofield Study Bible) napisane jest odnośnie tego wersetu: „Dosłowne znaczenie tego jest
straszne: był tak zeszpecony, że Jego postać nie przypominała Syna
człowieczego, tj. człowieka, co było rezultatem brutalnego traktowania
opisanego w Ew. Mateusza 26…”. Posłuchajmy hymnu napisanego przez doktora
Josepha Harta (1712-1768):
Ciernie rozcinały i kłuły,
Krew płynęła z każdej rany;
Jego plecy naznaczone biczami,
Lecz gorsze jeszcze były rany Jego serca.
Obdarty z szat, przybity do krzyża,
Tak ukazany niebu i ziemi,
Pełen ran, pokryty krwią,
Obraz zranionej miłości!
(„His Passion” autor Joseph Hart, 1712-1768;
na melodię „Tis Midnight, and on Olive’s Brow”).
Dlaczego drogi Zbawicielu musiałeś
Przez takie przechodzić cierpienia?
Co sprawiło, że uczyniłeś to?
To wszystko po prostu z miłości!
(„Gethsemane, the Olive-Press!” autor Joseph Hart, 1712-1768;
na melodię „Tis Midnight, and on Olive’s Brow”).
Krew płynęła z każdej rany;
Jego plecy naznaczone biczami,
Lecz gorsze jeszcze były rany Jego serca.
Obdarty z szat, przybity do krzyża,
Tak ukazany niebu i ziemi,
Pełen ran, pokryty krwią,
Obraz zranionej miłości!
(„His Passion” autor Joseph Hart, 1712-1768;
na melodię „Tis Midnight, and on Olive’s Brow”).
Dlaczego drogi Zbawicielu musiałeś
Przez takie przechodzić cierpienia?
Co sprawiło, że uczyniłeś to?
To wszystko po prostu z miłości!
(„Gethsemane, the Olive-Press!” autor Joseph Hart, 1712-1768;
na melodię „Tis Midnight, and on Olive’s Brow”).
Dlaczego drogi Zbawicielu, powiedź mi, dlaczego tak „zeszpecony, niepodobny
do ludzkiego był [Twój] wygląd, a [Twoja] postać nie taka jak synów ludzkich”?
Odpowiedź znajdujemy pod koniec wersetu 12, w rozdziale 53: „On to poniósł
grzech wielu” (Izajasz 53:12). Chrystus złożył ofiarę za nasze grzechy,
zastępczą ofiarę – Jezus cierpiał i poniósł śmierć na krzyżu zamiast nas! W
taki to sposób Chrystus jest Bożym Sługą. Tak właśnie ofiara Chrystusa była
zapłatą za karę za nasze grzechy.
III. Po trzecie, widzimy działanie
zbawienia Chrystusa.
Proszę powstańcie i przeczytajmy głośno z Izajasza 52:15:
„Tak też skropi on wiele ludów, a królowie zamkną przed nim swe usta. Bo
czego im nie opowiadano – to oglądają, a o czym nie słyszeli – to widzą.” (Nowa
Biblia Gdańska, Izajasz 52:15).
Możecie usiąść. Dr Young powiedział, że ofiara i cierpienie Chrystusa
wyjaśnione są w wersecie 14:
Prorok tłumaczy,
dlaczego był On [Chrystus] tak zniekształcony. Zeszpecony, „skropi on wiele
ludów”. Ten tak zniekształcony sługa uczyni coś dla innych, dokonując rytuału
oczyszczenia. Jego zniekształcenie [w czasie cierpienia] było… stanem, w którym
przyniesie narodom oczyszczenie. Czasownik „skropi” [oznacza] skropienie…wodą
lub też krwią, na oczyszczenie… Przedstawione jest dzieło [Chrystusa, jako
kapłana], którego celem było obmycie i oczyszczenia innych… On sam, jako
kapłan, skropi wodą i krwią i oczyści wiele ludów. Uczyni to, jako Ten, który
cierpiał, gdyż Jego cierpienia miały na celu oczyszczenie i głęboką zmianę
nastawienia wśród tych, którzy Go ujrzą (jw. str. 338-339).
Jako dokładne wypełnienie proroctwa, zwiastowanie ewangelii Chrystusowej
rozbiło więzy judaizmu i sprawiło, że chrześcijaństwo stało się religią
uniwersalną. Już od pierwszego wieku ewangelizowanych było „wiele ludów”, a
ludzie na całym świecie oczyszczani krwią Jezusa, otrzymując zbawienie w
Chrystusie, które, jak powiedział dr Young, sprawia: „głęboką zmianę
nastawienia wśród tych, którzy Go ujrzą”. Chociaż nie wszyscy królowie na
świecie byli zbawieni, to jednak wraz z rozprzestrzenianiem się
chrześcijaństwa, przynajmniej „zamilkli”, a stając się chociażby nominalnymi
chrześcijanami, nie przemawiali przeciwko Niemu. Nawet do dzisiejszego dnia
królowa Elżbieta II milknie „przed Nim” w czasie chrześcijańskich nabożeństw,
odbywających się w Westminster Abbey, kłaniając się przed Nim i oddając w
cichości cześć. Wielu przywódców zachodniego i wschodniego świata okazuje mu
szacunek, a wielu innych, jak na przykład królowa Wiktoria, robiło o wiele
więcej, niż tylko okazywało Mu zewnętrzną cześć. Tak było w przypadku cesarza
Konstantyna w początkach chrześcijaństwa i wielu innych.
„Bo czego im nie opowiadano – to oglądają, a o czym nie słyszeli – to
widzą” (Izajasz 52:15).
Jak zapowiedział to prorok, ewangelia Chrystusowa rozeszła się wśród
narodów tego świata:
“Tak też skropi on wiele ludów” (Izajasz 52:15).
Nawet prezydent Stanów Zjednoczonych, który chrześcijaninem jest tylko z
nazwy, od czasu do czasu w kościele chyli przed Nim głowę i „milknie przed
Nim”.
Muszę jednak wspomnieć, że to wspaniałe przesłanie nie przemawia już w
Europie, Wielkiej Brytanii i Ameryce tak, jak działo się to kiedyś. Kościoły na
zachodzie są w stanie zamieszania i chaosu z powodu fali „liberalnych” ataków
na Biblię oraz osłabienia kościołów wypaczeniem ewangelii przez Finneya oraz
innych naśladowców jego zwodniczej metody różnych form „podejmowania decyzji”.
W większość krajów trzeciego świata ciągle mają miejsce potężne przebudzenia,
które kiedyś widoczne były w błądzących i osłabionych dzisiaj kościołach na
zachodzie. Nasze serca radują się, gdy czytamy o wielu ludziach nawracających
się w Chinach, Azji Południowo-Wschodniej, Indiach i innych częściach świata,
przychodzących tłumnie do kościołów, w których zwiastowana jest ewangelia! To
prawda, że często są prześladowani, ale jak to powiedział Tertulian w II wieku:
„Krew męczenników jest nasieniem Kościoła”. Jest to prawdą, jeśli chodzi o
kraje trzeciego świata. A w tym samym czasie Ameryka i ogólnie cały zachód
odsuwa się od chrześcijańskich korzeni, ginąc w humanistycznym, sceptycznym
duchowym zamieszaniu, tak jak przewidział to Spurgeon:
Jezus skropi… nie tylko Żydów, ale i narody pogan,
gdziekolwiek są…. Wszystkie ludy usłyszą o Tobie i poczują, że przychodzisz
niby rosa na skoszoną trawę. Dalekie narody żyjące w ciemności, jak i odległe
ludy usłyszą tę doktrynę i zaczerpną z niej… Ty skropisz wiele ludów Swym
łaskawym słowem (jw. str. 248).
„Prorocze” przesłanie Spurgeona odnosi się bardziej do naszych czasów, niż
do tych sto lat temu, gdy zostały wypowiedziane. Radujemy się z tego powodu!
Amen!
Obietnica ta nie wypełniła się jeszcze w pełni. Jednak tak się stanie, gdyż
wyszła ona z ust Pan, przekazana przez proroka Izajasza, który powiedział:
„I pójdą narody do twojego światła” (Izajasz 60:3).
„Mienie narodów tobie przypadnie” (Izajasz 60:5).
„Oto ci przychodzą z daleka, oto tamci z Północy i z Zachodu, a inni z
krainy Sinitów.” (Izajasz 49:12).
James Hudson Taylor, który był jednym z pierwszych misjonarzy w Chinach,
powiedział, że „Sinim”, o którym pisze w komentarzu do Izajasza 49:12 w Biblii
Scofielda, odnosi się do Chin. Czy możemy nie zgodzić się z tym, co powiedział
Taylor i co podaje komentarz Scofielda, patrząc na to, co dzieje się dzisiaj w
Chinach? Z pewnością widzimy wypełnianie się tych słów! Tysiące ludzi
przychodzi do Chrystusa i nawraca się przez cały czas w Chińskiej Republice
Ludowej i innych dalekich krajach, co napawa nas radością!
Podczas, gdy Ameryka morduje każdego dnia w dzieciobójczych aborcjach trzy
tysiące bezradnych dzieci, a tysiące kościołów jest zamykanych, w dalekich
krajach dzieło Chrystusa rozwija się i odnosi zwycięstwo! Boże daj im jeszcze
więcej nawróceń! Boże spraw, by ludzie, którzy znają Chrystusa i gotowi są dla
Niego cierpieć, mogli wkrótce tryumfować wśród narodów w czasie Jego powtórnego
przyjścia!
Pytam się ciebie dzisiaj: „Czy ty znasz Chrystusa? Czy spojrzałeś wiarą na Tego, który był „tak zeszpecony”,
płacąc karę zatwoje grzechy; tak właśnie za twoje! Czy On skropił krwią twoje grzechy zapisane w Bożej księdze w niebie!
Czy zostałeś obmyty krwią Baranka Bożego, która zmywa grzechy świata? Jeżeli nie, to czy
„zamilkniesz” w Jego obecności, skłonisz się przed Jezusem i przyjmiesz Go,
jako twojego Pana i Zbawiciela? Czy zrobisz to teraz?”
Proszę powstańcie i zaśpiewajmy hymn numer siedem na kartkach z pieśniami.
Ogromny ciężar ludzkich win na Zbawiciela
został złożony;
Cierpienie było Jego szatą, dla grzeszników tak odziany,
Dla grzeszników tak odziany.
W straszliwych ciosach śmierci zapłakał, wstawiał się za mną;
Umiłował i przygarnął moją grzeszną duszę, gdy do krzyża przybito Go.
Gdy do krzyża przybito Go.
Ach, cudowna miłość! Miłość większa niż ludzki język potrafi wyrazić;
Miłość, która będzie tematem wiecznej pieśni.
Wiecznej pieśni.
(„Love in Agony” autor William Williams, 1759;
na melodię „Majestic Sweetness Sits Enthroned”).
Cierpienie było Jego szatą, dla grzeszników tak odziany,
Dla grzeszników tak odziany.
W straszliwych ciosach śmierci zapłakał, wstawiał się za mną;
Umiłował i przygarnął moją grzeszną duszę, gdy do krzyża przybito Go.
Gdy do krzyża przybito Go.
Ach, cudowna miłość! Miłość większa niż ludzki język potrafi wyrazić;
Miłość, która będzie tematem wiecznej pieśni.
Wiecznej pieśni.
(„Love in Agony” autor William Williams, 1759;
na melodię „Majestic Sweetness Sits Enthroned”).
Jeżeli chciałbyś porozmawiać na temat zaufania Jezusowi i stania się chrześcijaninem,
proszę przejdź teraz na tył sali. Dr Cagan zaprowadzi cię to spokojnego
miejsca, gdzie będziemy mogli porozmawiać. Proszę, zrób to teraz. Doktorze
Chan, proszę poprowadź nas w modlitwie za tych, którzy odpowiedzieli na
wezwanie. Amen.
(KONIEC KAZANIA)
Kazania Doktora Hymers'a dostępne są przez internet pod adresem:
www.realconversion.com. Wybierz: „Kazania po Polsku”.
Kazania Doktora Hymers'a dostępne są przez internet pod adresem:
www.realconversion.com. Wybierz: „Kazania po Polsku”.
Z doktorem Hymersem można się skontaktować
drogą emailową po angielsku:
rlhymersjr@sbcglobal.net – można także napisać do niego: P.O. Box 15308, Los Angeles,
CA 90015 lub zadzwonić (818)352-0452.
rlhymersjr@sbcglobal.net – można także napisać do niego: P.O. Box 15308, Los Angeles,
CA 90015 lub zadzwonić (818)352-0452.
Pismo Święte czytane przed kazaniem przez pana Abla Prudhomme’a:
Ew. Mateusza 27:26-36.
Pieśń śpiewana solo przed kazaniem w wykonaniu Benjamina Kincaida Griffitha:
„Love in Agony” (autor William Williams, 1759;
na melodię „Majestic Sweetness Sits Enthroned”).
Ew. Mateusza 27:26-36.
Pieśń śpiewana solo przed kazaniem w wykonaniu Benjamina Kincaida Griffitha:
„Love in Agony” (autor William Williams, 1759;
na melodię „Majestic Sweetness Sits Enthroned”).
SKRÓT KAZANIA
CIERPIENIE I TRYUMF
BOŻEGO SŁUGI!
(KAZANIE NR 1 NA PODSTAWIE IZAJASZA 53)
Dr R. L. Hymers, Junior
„Oto szczęśliwie się powiedzie mojemu słudze: Będzie nader wywyższony i
bardzo wysoko wyniesiony. Jak wielu się przeraziło na jego widok - tak
zeszpecony, niepodobny do ludzkiego był jego wygląd, a jego postać nie taka
jak synów ludzkich, tak wprawi w zdumienie liczne narody, królowie zamkną
przed nim swoje usta, bo zobaczą to, czego im nie opowiadano, i zrozumieją
to, czego nie słyszeli.” (Izajasz 52:13-15).
(Dzieje Ap. 8:34-35)
I. Po pierwsze, widzimy służbę Chrystusa dla Boga.
Izajasz 52:13;
Filipian 2:7; Filipian 2:9; Dzieje Ap. 2:32-33.
II. Po drugie, widzimy ofiarę Chrystusa za grzechy. Izajasz
52:14;
Ew. Łukasza 22:44; Izajasz 50:6; Ew. Łukasza 22:64; Ew. Marka 15:15; Ew. Jana 19:1-3; Izajasz 53:12.
III. Po trzecie, widzimy działanie zbawienia Chrystusa.
Izajasz 52:15; 60:3, 5; 49:12. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz