piątek, 14 listopada 2014

CZŁOWIEK MĄDRY LUDZI ZJEDNYWA – CZĘŚĆ II
HE THAT WINNETH SOULS IS WISE – PART II
Dr. R. L. Hymers, Jr.
Kazanie głoszone w kościele “Baptist Tabernacle” w Los Angeles
w niedzielny wieczór 26-go lipca 2009 roku.
A sermon preached at the Baptist Tabernacle of Los Angeles
Lord’s Day Evening, July 26, 2009
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek mądry
ludzi zjednywa” (Biblia Tysiąclecia, Przypowieści
Salomona 11:30).
Pierwszą część tego kazania głosiłem w sobotę wieczorem. Dzisiaj
spojrzymy powtórnie na ten sam tekst.
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści
Salomona 11:30)
Powiedziałem, że słowem kluczowym w tym tekście jest słowo
„zjednywa”. Mówiłem, że jeśli zrozumiemy, co oznacza „zjednywać”,
wówczas reszta wersetu ukazuje się nam w naturalny sposób i jest łatwa do
wytłumaczenia. Powiedziałem także, że hebrajskie słowo tłumaczone jako
„zjednywa”, oznacza „przynosi”, „przyciąga”, „przyjmuje” (Strong).
Mówiłem, że jeśli zinterpretujemy jego znaczenie w świetle Nowego
Testamentu, to werset ten staje się łatwy do zrozumienia - ten, który
„ludzizjednywa”, jest osobą, która „przynosi”, „przyciąga” i „przyjmuje”
zgubionych grzeszników w lokalnym kościele. Takim jest prawdziwy
zdobywca dusz!
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści
Salomona 11:30)
Spurgeon powiedział:
W tekście znajdujemy dwie rzeczy, i są one nam
pokazane w dwóch [częściach]. Pierwsza – to
życie wierzącego, [które] powinno być pełne
błogosławieństwa duszy - „Drzewo życia -
owocem prawego.” Na drugim miejscu widzimy
dążenie wierzącego, który winien zawsze
zdobywać dusze. Druga rzecz jest właściwie
taka sama, jak ta pierwsza, tyle że pierwsza
podkreśla nasz nieświadomy wpływ, druga zaś
nasze wysiłki w zdobywaniu dusz dla Chrystusa.
(C. H. Spurgeon, “The Soul Winner,” The
Metropolitan Tabernacle Pulpit, Pilgrim
Publications, wydanie z 1971, tom XXII, str.
254).
Kierując się tym prostym planem Spurgeon'a, spójrzmy na oba aspekty
zdobywania dusz:
I. Po pierwsze, zdobywca dusz musi być pełen miłości i troski o
zgubionych.
„Drzewo życia - owocem prawego...”
(Przypowieści 11:30).
Myślę, że odnosi się to do „owocu Ducha” w życiu prawdziwie
nawróconego.
„Owocem zaś Ducha są: miłość, radość, pokój,
cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
łagodność, wstrzemięźliwość.” (Galacjan 5:22-
23)
Osoba, która próbuje zdobywać dusze, ale sama nie ma owocu
Ducha, będzie tylko duchowym gorliwcem, starającym się zmusić
zgubionych do zbawienia. Czyż nie to właśnie miało miejsce w mrocznych
czasach Średniowiecza? Augustyn, chociaż w pewnych rzeczach miał
poznanie, uważał, że zgubieni powinni być zmuszani „mieczem” do
włączenia do kościoła. Nauczanie to miało straszliwy efekt w kolejnych
wiekach Średniowiecza, gdy Inkwizycja starała się zmuszać ludzi, aby stali
się chrześcijanami. Nie ma żadnego podłoża biblijnego, aby używać w tym
siły.
Obawiam się, że czasami baptyści i ewangelicy zapominają, że
mamy pokazywać „owoc Ducha” i nie są wcale biblijnymi zdobywcami
dusz. Widziałem kiedyś pewną osobę, która biegła ulicą za starszym
mężczyzną, wrzeszcząc na niego: „Zmierzasz do Piekła, starcze!”
Zuchwała nieuprzejmość w „świadczeniu”, nie zdobywa wielu dusz, a
prawdopodobnie żadnej!
„Drzewo życia - owocem prawego...”
(Przypowieści 11:30).
Biblia mówi:
„Ci, którzy siali ze łzami, Niech zbierają z
radością! Kto wychodzi z płaczem, niosąc ziarno
siewne, Będzie wracał z radością, niosąc snopy
swoje.” (Psalm 126:5-6)
Prawdziwy zdobywca dusz nie jest nieczułym, władczym, religijnym
gorliwcem. O nie! Prawdziwy zdobywca dusz ma łzy współczucia i raduje
się, gdy ludzie są zbawiani.
Wierzę w Piekło. Często głoszę na temat Piekła. Ale jest na to i czas
i miejsce. Z doświadczenia lat widziałem tak zwanych zdobywców dusz,
którzy krążyli, opowiadając ludziom, że idą do Piekła, a nigdy nie zdobyli
nawet jednej osoby, którą można by zobaczyć gdzieś w kościele. Po latach
takiego „świadczenia”, nie są w stanie wskazać nawet jednej osoby, która
zostałaby zbawiona i przyszła do lokalnego zboru. Gdzie są nawróceni w
wyniku takiego „świadczenia? Być może jest ich niewielu, ale raczej
wcale!
„Ci, którzy siali ze łzami, Niech zbierają z
radością!”
(Psalm 126:5)
Pewien brat, który dobrze orientuje się w tym temacie, powiedział
mi: „Wiele łez przelano w Chinach”. Wie dobrze, jak często chińskie
„kościoły domowe” płaczą za zgubionymi. Płaczą, gdy nawracają się;
płaczą gdy się modlą. Wylewają łzy, gdy zdobywają dusze. Pewna bardzo
duża grupa chińskich wierzących znana jest nawet jako „łkający”. Ale łzy
nie są zastrzeżone tylko dla tej grupy. Płacz jest czymś bardzo częstym w
kościołach domowych w Chinach. „Wiele łez przelano w Chinach”. Nie
dziwi też, że mają tam takie przebudzenia! Ocenia się, że co godzinę w
Chinach nawraca się na chrześcijaństwo 700 osób.
„Ci, którzy siali ze łzami, Niech zbierają z
radością!”
(Psalm 126:5)
Zdobywając dusze, nie trzeba cały czas płakać. Ale nastawieniem
naszego serca musi być skruszenie, niepokój i troska o dusze zgubionych!
„Drzewo życia - owocem prawego...”
(Przypowieści 11:30).
Spurgeon powiedział:
Przypuszczam, że oznacza to żywe drzewo;
drzewo, które ma dać życie innym. Owoc staje
się drzewem! Drzewem życia! Jakże wspaniały
rezultat! Chrystus wytwarza w chrześcijaninie
charakter, który staje się drzewem życia. Ten
widoczny na zewnątrz charakter jest owocem
wewnętrznego życia; zewnętrzne życie wyrasta z
owocu w drzewo, które z kolei przynosi owoce
w innych. (Spurgeon, jw. str. 257)
Śpiewaliśmy dawną pieśń ewangelizacyjną „Niech będę kanałem
Twych błogosławieństw” (autor Harper G. Smyth, 1873-1945, tutaj w
wolnym tłumaczeniu). Myślę, że wyraża ona bardzo dobrze to, o czym
mówi nasz tekst „Drzewo życia - owocem prawego” (Przypowieści 11:30).
Ale zastanawiam się, czy niektórzy młodzi ludzie wiedzą, co oznacza
słowo „kanał”? Jest to korytarz, którym może przepłynąć woda.
Czy twe życie jest kanałem błogosławieństw?
Boża miłość czy płynie przez ciebie?
Czy przynosisz zgubionych do Boga?
W Jego służbie gotowy jesteś być?
Niech będę kanałem Twych błogosławieństw
Uczyń mnie nim dziś, proszę Cię
Wszystko co mam, wszystko co czynię
Niech będzie kanałem Twych błogosławieństw.
(tłumaczenie wolne “Make Me a Channel of Blessing,”
Harper G. Smyth, 1873-1945).
Zaśpiewaj refren!
Niech będę kanałem Twych błogosławieństw
Uczyń mnie nim dziś, proszę Cię
Wszystko co mam, wszystko co czynię
Niech będzie kanałem Twych błogosławieństw.
Ten refren jest modlitwą. Zaśpiewaj go jeszcze raz, jako modlitwę.
Niech będę kanałem Twych błogosławieństw
Uczyń mnie nim dziś, proszę Cię
Wszystko co mam, wszystko co czynię
Niech będzie kanałem Twych błogosławieństw.
„Drzewo życia - owocem prawego...”
(Przypowieści 11:30).
Tak, zdobywca dusz musi być pełen miłości i troski o zgubionych. Niech
będzie to naszą modlitwą. Uczyń mnie „drzewem życia” dla zgubionych!
Uczyń mnie kanałem błogosławieństw dla nich!
II. Po drugie, zdobywca dusz musi być mądry, aby zjednać
zgubionych.
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści
Salomona 11:30)
Spurgeon powiedział:
Te dwie rzeczy razem są złączone – najpierw
życie, potem wysiłek: to co Bóg złączył, niech
żaden człowiek nie rozdziela. (Spurgeon, jw. str.
259)
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści
Salomona 11:30)
Ten tekst sugeruje, że potrzeba zdobywać dusze. Ludzie z natury są
zgubieni. Ich cała natura jest skorumpowana i zgubiona. Muszą być
zdobyci dla Chrystusa i dla lokalnego kościoła!
W zdobywaniu dusz musisz być mądry, naprawdę mądry! Nie
zdobędziesz nikogo przez przypadek. Aby zdobyć duszę, musisz mieć Bożą
mądrość. Będziesz musiał dobrze wszystko przemyśleć, gdyż inaczej nigdy
nie uda ci się zdobyć duszę. Będziesz musiał modlić się bardzo dużo o
mądrość, gdyż inaczej nigdy nie będziesz w stanie pomóc komuś w tym,
jak stać się prawdziwym chrześcijaninem. Spurgeon powiedział:
Prawdziwie kochający ludzkie dusze uczą się
sztuki docierania do ludzi... To nie dlatego, że
człowiek ma więcej zdolności, czy też więcej
łaski, ale dlatego, że Pan sprawia to, że miłuje
dusze z całej siły, a to nadaje mu ukrytych
umiejętności; gdyż przyprowadzanie
grzeszników do Chrystusa opiera się w
większości na okazaniu im miłości Chrystusa.
(Spurgeon, jw. str. 262)
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści
Salomona 11:30)
Ale jakkolwiek to wyrazimy, mądrość jest konieczna w zdobywaniu dusz.
Większość członków kościołów pokazuje bardzo niewiele mądrości w
zdobywaniu dusz. Głównym powodem jest to, że nie proszą o nią Boga.
Apostoł Jakub napisał:
„Nie macie, bo nie prosicie.” (Jakub 4:2)
Ponownie też czytamy:
„A jeśli komu z was brak mądrości, niech prosi
Boga... a będzie mu dana.” (Jakub 1:5)
„...człowiek mądry ludzi zjednywa.”
(Przypowieści 11:30)
Ktoś może powiedzieć: „O Boże, brakuje mi takiej mądrości! Nie jestem
wystarczająco mądry, aby pomóc komuś innemu stać się chrześcijaninem!
O Boże, dodaj mi mądrości, aby pomóc innym!” Jeśli często i szczerze
będziesz modlił się taką modlitwą, Biblia mówi, że Bóg odpowie ci!
„A jeśli komu z was brak mądrości, niech prosi
Boga... a będzie mu dana.” (Jakub 1:5)
Nie macie, bo nie prosicie.” (Jakub 4:2)
„O Boże, dodaj mi mądrości, abym mógł komuś pomóc stać się
prawdziwym chrześcijaninem!” Niech stanie się to twoją nieustającą
modlitwą!
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek
mądry ludzi zjednywa.” (Przypowieści 11:30)
Zaśpiewaj jeszcze raz refren pieśni „Niech będę kanałem Twych
błogosławieństw”.
Niech będę kanałem Twych błogosławieństw
Uczyń mnie nim dziś, proszę Cię
Wszystko co mam, wszystko co czynię
Niech będzie kanałem Twych błogosławieństw.
Nie mogę zakończyć tego kazania nie zwracając się do tych, którzy
są zgubieni. Wiele osób włożyło wiele trudu, abyś znalazł się tutaj dziś
wieczorem. Inni mocno modlili się za twoim zbawieniem. Kilka osób
nawet pościło wczoraj, obywając się bez jedzenia, modląc się, abyś mógł
być zbawiony. Sam Jezus przeszedł przez straszliwe cierpienie i wziął twe
grzechy na krzyż, przelewając Swą własną krew po to, by twe grzechy
mogły być obmyte. Czy uwierzysz w Jezusa? On żyje, siedząc po prawicy
Boga w Niebie. Czy przyjdziesz do Niego? Biblia mówi:
„Uwierz w Pana Jezusa, a będziesz zbawiony, ty i
twój dom.” (Dz. Ap. 16:31)
Módlmy się wszyscy o nawrócenia.
(KONIEC KAZANIA)
Kazania Doktora Hymers'a dostępne są przez internet pod adresem:
www.realconversion.com. Wybierz: “Sermon Manuscripts.”
Pismo Święte czytane przed kazaniem przez Dr Kreighton'a L.
Chan: 1 List Piotra 4:7-9
Pieśń śpiewana solo przed kazaniem w wykonaniu pana
Benjamina Kincaid'a Griffith'a:
“Lord, Lay Some Soul Upon My Heart” (autor B. B.
McKinney, 1886-1952).
SKRÓT KAZANIA
CZŁOWIEK MĄDRY LUDZI ZJEDNYWA – CZĘŚĆ II
Dr. R. L. Hymers, Jr.
„Drzewo życia - owocem prawego, człowiek mądry
ludzi zjednywa.” (Przypowieści Salomona 11:30)
I. Po pierwsze, zdobywca dusz musi być pełen miłości i
troski o zgubionych Przypowieści 11:30a; Galacjan
5:22-23; Psalm 126:5-6.
II. Po drugie, zdobywca dusz musi być mądry, aby zjednać
zgubionych. Przypowieści 11:30b; Jakub 4:2; 1:5;
Dz. Ap.16:31.

Brak komentarzy: